De mai bine de 12 ani de activitate am avut ocazia să particip la diverse evenimente unde a trebuit să vorbesc în public: seminarii de formare profesională, traininguri de dezvoltare personală, în calitate de formator, trainer sau participant care a dorit să vorbească. Au fost şi evenimente mai puţin formale sau chiar şi în întâlnirile de coaching unde de asemenea am trăit emoţiile de a vorbi în public.

Nu am ales conştient rolul acesta de vorbitor, dar ceva cu siguranţă m-a împins să povestesc lucruri care mă atrăgeau sau să îi învâţ pe oameni câte ceva din experienţa acumulată în diverse domenii. Toate bune şi frumoase, doar că, cel mai adesea spaima care mă cuprindea numai la ideea că voi vorbi mă copleşea şi, de fiecare dată  abia aşteptam să se termine evenimentul respectiv. Oricât de bine cunoşteam materialul pe care vroiam să îl prezint cel puţin în prima parte a prezentării vorbeam sacadat şi abia respiram până reuşeam să mă relaxez şi să vorbesc normal despre ce aveam de spus.

Nici acum nu mă simt confortabil la gândul că aş participa la un eveniment public la care sunt vorbitor, doar că acum, după ultima experienţă de „vorbitor” am aflat cum poţi să fii fluent şi să scapi de emoţiile cele mai mari.

Ca să obţii fluenţă în vorbire, să fii degajat, să ai încredere şi siguranţă, cel mai important este să nu te mai concentrezi asupra propriei persoane (cum se prezintă, cum vorbeşte, cum prestează, dacă spune ce trebuie, etc).

Pentru aceasta este necesar ca focusul să se mute asupra lucrurilor pe care vrei să le transmiţi celorlalţi şi:

–         Să cunoşti materialul: să ştii clar despre ce vrei să vorbeşti, ce mesaj transmiţi publicului, să fi pregătit în prealabil şi repetat. La momentul prezentării cuvintele vor veni ca şi cum sunt spontane, ba mai mult, fiind relaxat că ştii materialul, pot să apară şi idei noi pe parcurs.

–         Să îţi imaginezi locul tău în mijlocul audienţei, cum te vei simţi cu oamenii, cum vor reacţiona la vorbele tale,

–         Să îţi „creezi” audienţa  – cum ai vrea să fie oamenii cu tine: curioşi, interesaţi, deschişi, amabili, etc

–         Să îţi pregăteşti momente în care glumeşti, pui întrebări şi interacţionezi cu publicul.

De asemenea ca să ai succes este necesar să ai o poveste personală care să atragă interesul oamenilor. Poveştile personale şi metaforele sunt cele care rămân în mintea oamenilor, mai puţin faptele, cifrele, analizele. Chiar şi acestea dacă sunt legate ceva emoţional vor trezi interesul oamenilor şi vor rămâne în memoria lor.

În timpul prezentării vei urmări reacţia oamenilor, îi vei privi pe rând în ochi ca şi cum ai vorbi cu fiecare în parte, vei simţi pulsul şi atmosfera din încăpere şi vei face modificările necesare pe parcurs.

Cineva pe care îl admiri că se descurcă pe „scenă” ca şi cum ar fi acolo dintotdeauna şi face acest lucru cu uşurinţă nu este la prima lui experienţă. Acolo este practică, perseverenţă, repetiţie dar şi bucuria de a fi şi a vorbi cu oamenii şi de a împărtăşi cu ei lucruri pe care îl inspiră.

 

Cu drag,

Irina Aiacoboae

 

Vă cer o mică Favoare: Dacă v-a placut acest articol vă rog să îl împărtăşiţi şi cu cei dragi pe e-mail, Facebook sau Twiter.  Mulţumesc mult.

 

Anunțuri